Dino’s, mormonen en de stad!

31 juli 2016 - Moab, Utah, Verenigde Staten

De reis wordt voortgezet met een bezoek aan Dinosaur National Monument. Hier draait dus alles om dino’s! het is best een groot park, met een verscheidenheid aan landschap/beienswaardigheden. We nemen de shuttle bus naar de Dinosaur Quarry, even wanen we ons in Jurassic World. Maar dat is snel voorbij. Dit is meer een soort wetenschappelijke site dan een activiteitenpark voor kinderen. Door de juiste omstandigheden is hier een verzamelplek voor dino geramtes en zijn er op 1 plek inderdaad honderden dino botten/skeletten die uit de muur steken. Leuk feit is dat de meeste dino geraamtes in de US musea uit deze quark komen. De site blijkt beheerd te worden door de National Park Service wat betekent dat ze een junior ranger programma en badge hebben (wordt natuurlijk gescoord). En daarnaast hebben ze ook nog een junior paleonthologist programma. Dat aten de mannen zich geen twee keer zeggen en druk wordt van alles en nog wat over dino’s geleerd/verzonnen en een extra badge gescoord. We zijn ook gefascineerd door Josie Dew’s homestead die net binnen het park ligt. In feite is dit een zelf voorzienend boerderijtje van een dame die daar alleen 40 jaar heeft gewoond. Haar naaste buren waren 16 km verderop. Ze leefde daar in circa 1900-1940, zonder stroom, zonder stromend water, toilet of wat dan ook. In die tijd als vrouw alleen zoiets ondernemen, was zeker uitzonderlijk!

We staan hier op een leuke KOA camping met een heerlijk zwembad. Kers op de taart zijn de bananenfietsen voor de jongens. Wat hebben ze een pret om daar een uurtje op te crossen!

Na de dino’s bezoeken we de mormonen in Salt Lake City. We komen aan op pioneers day wat een belangrijke public holiday blijkt te zijn. Alles dicht maar ’s avonds wel vuurwerk! We eten op een heerlijk terras in de stad. We concluderen dat het wel heel erg heet in de stand is!

We bezoeken natuurlijk temple square in de stad. Interessant en fascinerend. Vriendelijke mensen en we zijn onder de indruk van de community sense van de kerk. Tegelijkertijd vinden we het ook een beetje mierzoet. God weet alles en weet wat goed voor ons is en zal ons de juiste weg wijzen, hm. We bezoeken ook het woonhuis en kantoor van Brigham Young. Dit is de man die de mormonen naar Salt Lake City heeft gebracht rond 1847 en bedacht heeft dat dit de juiste plek voor hun was. We genieten van het bezoek en leren veel. De jongens vinden het maar moeilijk te begrijpen dat deze meneer 41 kinderen had … In zijn tijd waren de mormonen polygaam en dan kan je natuurlijk veel kinderen krijgen. Maar mama, zaten die dan met 41 kinderen aan tafel en wie zorgde dan voor al die kinderen?? etc, etc.

Al wandelend belanden we in de apple store waar de mannen niet weg zijn te slaan, we scoren een nieuwe zwembroek voor Tamis bij de GAP en genieten ervan om weer even in de bewoonde wereld te zijn naar 3 weken nationale parken! De volgende ochtend bezoeken we het grote zoutmeer. Inderdaad heel groot, maar ook een heleboel droog gelegd. Door de droogte in California ligt het bezoekerscentrum toch wel zo’n kleine kilometer van de rand van het meer vandaan. Het hoort eigenlijk aan de kant van het meer te staan … We rijden door op weg naar San Francisco. Onderweg rijden we kilometers langs zoutvlakten. Dat is een bijzondere gewaarwording, sneeuwt en dik in de dertig graden. We rijden in twee dagen naar San Francisco. We slapen weer op een KOA camping in Winnamucca. Gat van niks. En wat er dan op zo’n RV park staat is toch fascinerend. Mensen komen van heinde en verre maar er zijn er ook die hun camper daar dan permanent geparkeerd hebben. De jongens hebben weer een ritje op een bananenfiets gemaakt, maar verder is er echt niets te beleven. Behalve een treurig casino, we zijn in Nevada …

San Francisco is fantastisch. Bij aankomst is de eerste stop Fisherman’s Warf en de zeeleeuwen. We zijn allemaal onder de indruk van dit verschijnsel. 10-tallen wilde zeeleeuwen die hartje centrum als hun rustplek hebben gekozen. Ze proberen te rusten, maar er is er altijd wel eentje die de boel verstierd en dat gaat met veel lawaai gepaard. Ik probeer een videotje op de site te zetten (als het lukt). We ontmoeten Hiteshi, Sachiv en hun kinderen in San Francisco. Het blijft toch een rare gewaarwording dat je vrienden uit Antwerpen zomaar aan de andere kant van de wereld op de afgesproken plek en tijd treft! We bezoeken samen het Exploratorium. Een superleuke plek waar allerlei wetenschappelijke verschijnselen ontdekkend worden uitgelegd. Je mag er alles proberen en de kids en wij hebben echt een hele leuke middag. Dieter heeft in zijn hoofd gehaald dat hij absoluut nog een keer naar de zeeleeuwen moet, dus daar gaan we samen ook weer heen. Vandaag zijn we de dag samen begonnen met een brunch bij Ghirardelli Chocolates. Wereldberoemd in San Francisco en een leuke plak. Hun oude fabriek is omgetoverd tot een eetplek en we eten er een heerlijk gigantisch sundea ijs. En dan gaan we met de hele pubs op de fiets de Golden Gate Bridge over fietsen. Een onderneming!! We crossen inmiddels de derde dag in San Francisco rond en hebben de brug nog steeds niet zonder mist gezien. Ook vandaag hangt hij in de mist. Op de brug is het maar zo’n 14/15 graden en met een vochtige zeewind is dat best koud. Het is een hele tocht en we moeten aardig wat omhoog en omlaag fietsen. Pas als je er bent begrijp je hoe heuvelachtig San Francisco is. Maar we hebben een super middag. Iedereen vind het stoer om over die brug te fietsen en heeft het gevoel dat hij een bijzondere prestatie levert. Het is zo’n historische en bekende plek. Het idee is dat we de ferry vanaf de overkant terug nemen. Echter, Tamis wil graag terug fietsen en ik ga met hem mee. De rest neemt de ferry terug. Ook met z’n tweetjes vinden we het bijzonder om weer over de brug te fietsen. Uiteindelijk zijn we eerder terug bij de fietsenzaak dan de ferry-gangers! Allemaal moe maar voldaan landen we in een lokale pizzeria en vinden we het heerlijk om even iets warms te eten!

1. Ans en Theo Braaf:
    7 augustus 2016
    Erg leuk om al die ervaringen van jullie te lezen.
    In San Fr. moet je soms schuin tegen de stoep parkeren vanwege de grote hoogteverschillen, herinner ik mij.
    Fijn dat de mannen ook genieten, meestal denk ik.
    lieve groetjes,
    Ans en Theo