Prachtige natuur!

12 augustus 2016 - Moab, Utah, Verenigde Staten

We hebben nog twee noemenswaardige activiteiten in Yosemite Park ondernomen. De eerste was een night sky programma. Onder leiding van een ranger hebben we naar de sterren gekeken. Omdat het aardedonker is in zo’n park en hele heldere luchten waren er duizenden sterren te zien. Met het blote oog hebben we oa Mars & Saturnus, de melkweg en 4 vallende sterren gezien. De “Meteor Shower” was op komst dus we hadden geluk met de vallende sterren. Het was prachtig om dit te zien en wat zijn we toch een klein planeetje in dat enorme heelal!

De avond erna hebben we in het donker een wandeling met een ranger gemaakt. Dat was zonder zaklamp. Het idee is dat je met zeer beperkt zicht meer op je andere zintuigen kan vertrouwen om de weg te vinden. Was heel spannend. Aan het einde zocht de ranger een vrijwilliger om de groep van 25 personen (veelal volwassen) via dezelfde route in het donker terug te gidsen naar de startplaats. Dat leek Tamis wel wat en die meldde zich vervolgens keurig aan. Hij heeft een super job gedaan. Geheel natuurlijk, in zijn sas en met zelfvertrouwen bracht hij de groep keurig terug naar het startpunt (door een donker bos dus). Petje af en hij kreeg dan ook een mooi applaus bij aankomst!

We zijn via het zuiden het park uitgereden richting Sequoia. Bij de zuid entree bleek nog een prachtige oude lodge te zitten en hebben we nog gekeken bij het Pioneers museum. Dat was een klein open lucht museum van de eerste blanken die zich in deze gebieden vestigden om een boerenbedrijf op te bouwen. Hartstikke interessant! Vervolgens door naar Sequoia voor twee prachtige dagen. Die bomen zijn waanzinnig. Behalve dat ze heel groot en massief zijn, kunnen ze ook heel erg oud worden. Sommige bomen daar zijn meer dan 2000 (!!) jaar oud. Dat is toch niet te bevatten!! Het zijn een van de oudste levende wezens op aarde! Het hoogtepunt voor de jongens was het spotten van een wilde beer met twee kleintjes. ’s Ochtends vroeg op weg naar onze eerste hike struinde ze door de bossen. Mama, ik ben zo exciteer dat we een beer hebben gezien, ik sta helemaal te trillen (quote van Tamis en Merijn)! De score aan wildlife was in twee dagen tijd super. Mama beer, 2 kleintjes, 2 prachtige herten met gewei, 2 turkey cultures, yellow-bellied marmot, pika en tig eekhoorns!

Nu zijn we in LA aangekomen. Afgelopen nacht geen oog dicht gedaan, we bleken naast een treinbaan. Vanochtend van campground veranderd en verder een rustig dagje gehad. Hotel voor de laatste nacht in Las Vegas geboekt, kaartjes voor Universal Studio’s geregeld, gegeten in een super Amerikaans restaurant. Dieter had een pannenkoek besteld, hij kon niet eens over de stapel heen kijken die hij kreeg!

1. Marjolein de Cleen:
    14 augustus 2016
    Erg leuk om jullie vakantieverhalen te lezen!
    Vanaf nu is 'exiteer' mijn nieuwe woord in de Engelse taal ;-)

Veel plezier nog, take care!

Marjolein